International GT Open
Gisteren voor het eerst in een hele poos (paar jaar?) nog eens naar het circuit van Spa-Francorchamps geweest waar dit weekend de International GT Open te gast was. Zoals de naam aangeeft, gaat het om GT-wagens dus uiterlijk grosso modo op sportwagens gelijkend die je hier op de openbare weg zou kunnen tegenkomen (zonder de sponsoring dan natuurlijk). Onderhuids is het natuurlijk een ander verhaal.
Ik was er op een eerdere editie ook al eens bij ( mogelijk zelfs twee, weet het niet zo goed meer...) en aangezien het een gratis evenement is en het lang geleden was dat ik nog eens races had bijgewoond, leek het me wel een goed idee om nog eens naar het circuit te gaan. Daarnaast was het ook een goede afleiding van zorgen allerhande.
Daarenboven waren er de vorige keer amper toeschouwers (vergeleken met grotere events als de 24u van Francorchamps of de jaarlijkse F1-race bijvoorbeeld), dus dat zou mooi meegenomen zijn; dan hoef je nergens aan te schuiven en kun je zomaar je plaatsje in de tribunes kiezen. Dit bleek ook deze editie te kloppen. Eigenlijk vreemd, maar de reeks is ook niet zo heel erg bekend.
Had aan m'n zonen ook gevraagd of ze mee wilden, maar die bleken geen interesse te hebben. Qua autosport hebben ze eigenlijk enkel oog voor F1 en bovendien leiden ze elk hun eigen leven, dus ja. De jongste heeft dan ook nog binnenkort examens dus die is ongetwijfeld bezig zich daar volop op te concentreren...
Enfin, toen ik aan het circuit aankwam waren de eerste ondersteunende races net voorbij en maakten de deelnemers aan de TCR-race zich op om te starten. Ik koos een zitje in de Raidillon-tribune, die tijdens betalende races ongetwijfeld een van de duurste plekken is maar nu dus gewoon vrij toegankelijk en volop plek. Ben daar gewoon de hele tijd blijven zitten. Van daaruit (begin van een rondje Francorchamps) zag je ook de wagens aankomen aan de chicane voor start en finish, wat mooi meegenomen is. De TCR-race is een soort van cuprace denk ik; dus allemaal dezelfde modellen auto's van hetzelfde merk (mogelijk Seat; de competitie sproot per slot van rekening ook voort uit een Spaans initiatief). Viel niet zoveel over te zeggen maar was een leuk tijdverdrijf in afwachting van het hoofdprogramma.
De start voor de GT Open-race werd rond 12h45 gegeven en het werd een spannende bedoening. We hebben voor onze ogen ook wat spektakel gekregen in die zin dat een Lamborghini naar het einde toe helemaal rondging, wat op de Raidillon altijd een hachelijke zaak is, maar alles liep goed af, alleen heel wat tijdverlies voor de auto in kwestie.
De pole position werd blijkbaar behaald door een Audi R8, maar deze verloor relatief snel de koppositie aan een Mercedes AMG GT3 (nr 17) die de hele eerste stint aan de leiding bleef. Daarna wisselde die enkele malen totdat de McLaren 720S het laatste derde van de race de koppositie overnam en daar uiteindelijk ook bleef, maar het werd wel nog heel spannend. Je zag de Audi R8 de laatste ronden dichter komen en in de allerlaatste bocht (die chicane waarover ik het eerder had) zaten ze vlak achter elkaar. Bovendien kwam de Audi veel beter uit die bocht en haalde de McLaren bij, maar deze haalde alsnog de zege binnen (zag ik nadat ik weer in Brussel aankwam, want wie precies won, kon ik niet zien van waar ik zat). Het verschil: 67/1000'sten
Hieronder nog een foto van mijn favoriete auto tijdens de race: de enige Aston Martin in koers. Niet alleen wegens de livery, maar ook doordat er maar 1 AM meereed en ook wegens het geluid dat hij maakte: een diepe brom, wat sterk contrasteerde met sommige andere auto's, meer bepaald de Lamborghini's met hun veel schellere motorgeluid.
Reacties
Een reactie posten