Elektrische fiets

Vandaag toch maar eens de brug gemaakt, ook al was de oorspronkelijk gemaakte afspraak afgezegd wegens een defecte auto...

Ervan geprofiteerd om opnieuw te gaan zwemmen, m'n gewone fiets naar de fietsenmaker te brengen, want lekke achterband en ook met m'n 'bedrijfsfiets' naar de Bio-Planet te gaan in Groot-Bijgaarden. Zou een test worden om te weten hoe het is om met een elektrische fiets de Brusselse hellingen te bedwingen. De Gentsesteenweg vanaf het kanaal oprijden is namelijk geen sinecure; daarna volgt vanaf het Schweitzerplein de steile afdaling naar Groot-Bijgaarden. Doodsverachting is een vereiste.

Wel, het experiment is bijzonder goed meegevallen.
Daar waar het, toen ik een paar keer met de gewone fiets naar daar ging, stampen en hijgen was (ook zwalpen? neen dat net niet misschien), ging het nu opvallend "makkelijk" of toch vlot. Hoefde eigenlijk zelfs niet een versnelling lager te schakelen om de beklimming tot een goed einde te brengen, noch het vermogen van de motor (2de stand van de 4) hoger in te stellen.
Wel opletten op de overige verkeersdeelnemers en zo vond een trambestuurder het toch nodig om eens te "claxonneren" op mij, omdat hij oordeelde dat ik hem voorzichtigheidshalve voorrang had moeten verlenen. Maar dat hebben we aan een van de daarop volgende verkeerslichten als volwassenen "uitgepraat"; hij gaf me iets later zelfs vriendelijk voorrang toen ik weer vanop een rotonde de hoofdstraat kwam opgevlamd en zo weer tussen de tramsporen.

Hier in Brussel heeft dat ontegensprekelijk voordelen zo'n elektrische fiets. Je moet wel nog blijven trappen, maar niet meer als een gek en je kunt probleemloos mee met het verkeer.
Ander pluspunt: geen gedoe meer met batterijtjes voor de lampen.

Dus voordat ik de Bio-Planet binnenstapte eens een kijkje gaan nemen bij Bike Republic, die er een filiaal vlak naast hebben. En daarna bij de lokale fietsenmaker. En tot slot nog wat rondgesnuffeld op de website van Cowboy, een (deels?) Brussels bedrijf van elektrische fietsen die tot voor anderhalf jaar of zo op een steenworp van hier een groot pand betrokken. Dat is intussen verdwenen, net zoals haast het merk zelf maar dat laatste overleefde uiteindelijk toch.

Vroeg of laat zit er hier misschien wel een elektrische fiets aan te komen.
Het is hier gewoon een stuk aangenamer fietsen. Je beweegt toch maar komt -als alles goed gaat- niet buiten adem, bezweet aan. Fietsen wordt wat minder een 'corvee', iets waar je haast tegenop kijkt, maar haast een aangename activiteit.
Het zou zeker de beslissing om met de fiets naar bijvoorbeeld de Bio-Planet te gaan makkelijker maken. Met het openbaar vervoer gaat ook, maar dan moet sowieso zeker 1x overstappen (en vermoedelijk wachten aan een halte).
Minpunt is dat je hier in Brussel geacht wordt de accu en computer steeds bij je te hebben en dus van de fiets te halen; dat is allemaal redelijk omslachtig.
En dan is er de prijs uiteraard... kost een veelvoud van een gewone fiets; toch geen detail. En dus moet ik me toch afvragen wat ik met een fiets van plan ben. Louter naar en van het werk (vanop de plek waar ik nu woon), dan is het niet de moeite.
En je moet er uiteraard steeds je gedachten goed bij houden, want er gebeurt hier zoveel om je heen.

Een degelijke fietshelm (ook geleaset) zit ook wel wat strakker dan m'n eigen, al wat aftandse exemplaar.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Honey Wilder (en toch ook Kay Parker)

Flashback tijdens het afwassen

Paul, 94 jaar en Molenbeekenaar