LEZ: weer een fraai staaltje "politieke spelletjes"
Normaal gezien zou vanaf 1 januari volgend jaar in Brussel de reglementering omtrent de lage-emissiezone (LEZ) worden verstrengd, zodat dieselwagens minstens Euro 6-norm moeten halen en benzinewagens de Euro 3-norm.
Hier bracht uiteraard nogal wat ongenoegen teweeg en voor mij zou het betekend hebben dat ik de Saab 9000 niet meer had kunnen gebruiken, tenzij ik dagpassen kocht van 35 euro per stuk...
Vond ik niet leuk, want ben erg aan de auto gehecht. Puur om de groenen te jennen, had ik me voorgenomen om hem minstens toch enkele maanden nog te houden en er af en toe mee rond te rijden. Maar dat pleziertje werd me niet gegund, want
...de 3 grootste Franstalige partijen waren van oordeel dat dit niet zomaar kon en zullen binnenkort wellicht een uitstel van 2 jaar forceren. Er zijn ook Nederlandstalige partijen die de reglementering het liefst (deels) op de schop zagen gaan, dus inhoudelijk kunnen ze wel leven met dat initiatief. Wat bij hen steekt, is dat het initiatief uitgaat van Franstalige partijen die hun numeriek overwicht in Brussel gebruiken (of misbruiken) om een toch wel belangrijke beslissing buiten de Nederlandstaligen om te nemen.
Uiteindelijk bleken enkel de groenen en Défi voor de al lang gestemde timing te zijn, maar daar werd dus geen rekening mee gehouden, ook omdat verschillende partijen Groen en Ecolo ook willen jennen, en zeker MR.
Hoewel het mij persoonlijk dus lang niet slecht uitkomt, vind ik het eigenlijk niet kunnen dat deze beslissing werd genomen. Voor mij is het kortzichtige en korte-termijnpolitiek en het belooft weinig goeds voor andere groene verwezenlijkingen of stokpaardjes, maar evenmin voor de geloofwaardigheid van de politiek in Brussel (weinigen zullen het verschil maken tussen het gemeentelijk niveau en het Gewestelijk (waar de LEZ onder valt). "Brussel" is voor de meeste mensen, en al zeker een heel groot stuk van de niet-Brusselaars, gewoon 1 pot nat). Van een onbetrouwbare overheid gesproken (overigens geen exclusief kenmerk van Brussel; in België en elders zijn er voorbeelden zat).
Dus in de praktijk ben ik er niet rouwig om, maar op principieel vlak vind ik het niet kunnen.
Overigens zullen tal van mensen die met het vooruitzicht daarop al een andere wagen hadden aangeschaft zich ook wel bekocht voelen.
En er dreigt blijkbaar ook een serieuze Europese boete terwijl het Gewest al in bijzonder slechte financiële papieren zit.
Ja maar, ik vind uw principes ok, maar de mensen in de kosten jagen niet!! En al zeker niet, wat jij zo goed beschrijft. Als het van de Walen komt......, wat is dat toch met die Belgen, het is al zo een klein land, en dan nog wordt er op bepaalde landgenoten neergekeken. Voor de rest is Wallonië wel goed, vakantie daguitstapjes, maar zeker GEEN moeite doen om Frans te praten hè!!
BeantwoordenVerwijderen