Autoworld : Abarth (75 jaar) en Fiat (125 jaar)
Gisteren een dag verlof genomen; op het werk moet ik me in juli en augustus tevreden stellen met een dagje hier en daar aangezien de collega's om tal van redenen vaak afwezig zijn... dus sta ik maar in de voor de permanentie.
Jammer genoeg is augustus intussen ook alweer haast voorbij en de tentoonstelling die Autoworld in de zomermaanden wijdt aan Fiat en Abarth dus ook... Hoog tijd dus om me erheen te reppen en vandaar een dag vrijaf.
Jammer genoeg is augustus intussen ook alweer haast voorbij en de tentoonstelling die Autoworld in de zomermaanden wijdt aan Fiat en Abarth dus ook... Hoog tijd dus om me erheen te reppen en vandaar een dag vrijaf.
Beneden stonden de Abarths tentoongesteld.
Velen (of allemaal?) had ik eerder al wel gezien op auto-evenementen maar het deed me toch plezier ze daar bijeen te zien. Kleine autootjes, veelal ontworpen als auto's voor op de openbare weg, maar niet allemaal; sommige waren meteen bedoeld als rasechte racewagens voor de kleinere klassen.
Velen (of allemaal?) had ik eerder al wel gezien op auto-evenementen maar het deed me toch plezier ze daar bijeen te zien. Kleine autootjes, veelal ontworpen als auto's voor op de openbare weg, maar niet allemaal; sommige waren meteen bedoeld als rasechte racewagens voor de kleinere klassen.
Carlo Abarth werd (voor WOI) geboren in Oostenrijk maar werd later (na WOI?) Italiaan en specialiseerde zich in het prepareren van auto's. Aanvankelijk werkte hij samen met Ferdinand Porsche (jawel, de oprichter van het merk) maar na een tijd liep dit spaak of ging ieder zijn eigen weg en Abarth richtte zijn eigen firma op. Als logo koos hij voor zijn sterreteken, de schorpioen.
Tot begin jaren '70 kon Abarth zelfstandig blijven, maar nadien werd het door Fiat opgeslokt en moest hij vooral met wagens van dat merk beginnen werken (wat hij overigens daarvoor ook al hoofdzakelijk deed, maar niet uitsluitend Fiat-modellen (Simca, Porsche)).
Sinds een 20- of 25-tal jaren of zo rollen er opnieuw Fiats van de band die het Abarth-label dragen.
Het tweede luik van de tentoonstelling was gewijd aan Fiat (of FIAT?), een Italiaanse autoconstructeur die in 1899 werd opgericht en die dus vandaag een van de alleroudste automerken is.
Het merk is de laatste 50 jaar vooral bekend voor zijn relatief kleine wagens maar hebben in de loop van hun geschiedenis ook wel grotere wagens gebouwd; wel bijna steeds bestemd voor een middenklassepubliek.
Het merk is de laatste 50 jaar vooral bekend voor zijn relatief kleine wagens maar hebben in de loop van hun geschiedenis ook wel grotere wagens gebouwd; wel bijna steeds bestemd voor een middenklassepubliek.
Zelf hebben we ooit 4 jaar lang een Punto II gehad (van voor de facelift), waarmee we nooit enig noemenswaardig probleem hebben gehad (behalve de dag dat we hem gingen afhalen toen er ergens (een schroefje?) iets loszat, maar dat werd een dag later opgelost). We zijn er steeds heel tevreden over geweest, maar onder meer wegens gezinsuitbreiding beslisten we om een andere wagen te kopen. Heb er in alle geval nog warme herinneringen aan.
Dus bovenaan staan de Fiats; vooral auto's uit de jaren '60 tot '80, met enkele iconische modellen maar ook een aantal unieke, zoals heel oude racewagens of een door 8V met koetswerk door Rapi.
De aankleiding van de tentoonstelling is ook wel leuk; men probeerde er een Italiaans sfeertje aan te geven door de muziek en het decor dat een Italiaans dorpje oproept, inclusief piazza'tje.
De aankleiding van de tentoonstelling is ook wel leuk; men probeerde er een Italiaans sfeertje aan te geven door de muziek en het decor dat een Italiaans dorpje oproept, inclusief piazza'tje.
Na Autoworld terug naar Molenbeek, waar ik dan maar eens Koul bezocht, een koffiebar vlakbij die pas is opengegaan in de plaats van een kledingwinkel gericht op hippe jongeren. Het interieur is nog niet helemaal klaar, maar ze bedienen er wel al klanten en je kan er intussen ook al 2 warme gerechten eten.
De koffie, kaastaart en het vegetarisch gerecht dat ik vervolgens bestelde, hebben alle gesmaakt.
Bij het afrekenen raadde de man achter de bar me ook hun vleesschotel aan. Voor een volgende keer wellicht.
De koffie, kaastaart en het vegetarisch gerecht dat ik vervolgens bestelde, hebben alle gesmaakt.
Bij het afrekenen raadde de man achter de bar me ook hun vleesschotel aan. Voor een volgende keer wellicht.
Reacties
Een reactie posten