Lijn 33

Ik dacht verkeerdelijk dat we die lijn vroeger vaak genomen hadden om van Etterbeek naar het centrum te gaan met de bus. Wat opzoekingswerk leerde me dat dit lijn 34 was die van Oudergem tot aan de Naamsepoort reed, met zijn kenmerkende oranje/gele strook naast het nummer zodat je van ver kon herkennen dat het om die bus ging. Transvaal was de naam van een van beide toenmalige eindhaltes (dat herinnerde ik me dan wel weer correct).

Ik schrijf dat hier nu omdat ik deze namiddag de bus eens heb genomen om van de Dansaertstraat naar de Zavel te gaan. Had niet veel zin om de hele klim te voet te doen en daarnaast ook gewoon niet zo heel veel tijd. En dat was de 33; een korte en blijkbaar elektrische bus, die bovendien op het punt stond om te vertrekken. Ging best vlot, de heenreis althans, mogelijk net voor het spitsuur in de binnenstad (of er rijden tegenwoordig tijdens weekdagen gewoon wat minder auto's in de binnenstad, ook best mogelijk). Bedoeling was om eens een kijkje te gaan nemen in de winkel van een bekende uitgever van kunstzinnige prent- en fotoboeken allerhande. Daar waren namelijk koopjes te doen.
En vandaar bus 33, in de vaste maar dus verkeerde overtuiging dat we die lijn vroeger ook vaak namen. Ach ja, ik maak wel vaker (compleet) verkeerde aannames...

Aangezien ik dan toch aan de Zavel was, profiteerde ik dan maar van de gelegenheid om misschien wel voor het eerst in m'n leven eens in de Zavelkerk binnen te stappen en daar m'n ogen wat de kost te geven. Alhoewel, nu ik erover nadenk, zou het kunnen dat ik die toch ook al eens heb bezocht samen met wat Brazilianen die Brussel aandeden. Weet het niet goed meer... 

Moet ik misschien wel meer doen om zo het MIVB-netwerk beter te leren kennen; gewoon eens lukraak op een bus of tram stappen en me wat op goed geluk laten vervoeren.
Heb wel gezien dat de 95 wel nog bestaat en dat hij voor een groot stuk (volledig?) hetzelfde traject volgt als in de jaren '90; die namen we ook regelmatig om van Etterbeek naar het stadscentrum te gaan. Zusterlijn 96 blijkt te zijn opgedoekt.
En De Lijn kan misschien eens komen kijken hoe de MIVB het doet om toch een vrij betrouwbare systeem te hebben dat aan de haltes in real time aanduidt hoe lang je nog moet wachten op je bus of tram.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Honey Wilder (en toch ook Kay Parker)

Flashback tijdens het afwassen

Paul, 94 jaar en Molenbeekenaar